יום רביעי, 21 במאי 2014

מודיעין עסקי ותחרותי – אסטרטגיות לקידום הארגון


בעלי עסקים מודעים לעובדה שהמודיעין העסקי והתחרותי הינם כלי יעיל והכרחי לעסק ובלעדיהם לא יכול העסק לשרוד או להתקדם. המודיעין העסקי והתחרותי משמשים ככלי אסטרטגי לקידום ומינוף כל אחד מן העסקים, מן הקטנים ועד לגדולים.

מטרתם של המודיעין העסקי והתחרותי היא לאפשר לכל אחד מן העסקים להיות מודע ומעורב בסביבה העסקית, לבחון את מצב המתחרים ואת דרך פעולתם, לבחון ולהכיר את קהל היעד, להיות מודע לצרכים של הלקוחות, להכיר את המוצרים ואת המחירים בשוק, את הטכנולוגיות ואת האסטרטגיות השיווקיות של כל אחת מן המתחרות.

קיימות דרכים רבות לאסוף מידע עסקי ותחרותי. ישנם מקורות גלויים ומקורות סמויים בהם טמון מידע רב אך הדרך הנפוצה ביותר לאיסוף המידע היא דרך רשת האינטרנט.

פעולת איסוף המידע מרשת האינטרנט נראית פשוטה למדי, שהרי רשת האינטרנט הינה מקור גלוי המכיל כמויות עצומות של מידע, אך דווקא מסיבה זו, פעולת האיסוף עלולה להיות מתישה מאד ולארוך זמן רב. את המידע הרב שנאסף יש לסנן, לבדוק אם המידע עדכני, רלוונטי, אמין, ממוקד ואיכותי.
כאשר המידע העסקי ממוקד ועדכני הוא ישמש את הארגון ביעילות ויכול להוות מידע בסיסי אשר יסייע לקבל החלטות נבונות ומושכלות שיקדמו וימנפו את העסק.

המידע העסקי אמור לספק לנו מידע על השוק העסקי, התמורות בשוק, המתחרים, דרכי פעולתם, האסטרטגיות בהן משתמשים המתחרים וכו'.
המודיעין התחרותי
אין ספק כי השוק העסקי התפתח עד מאד בשנים האחרונות. הנתונים הסטטיסטיים מראים כי מידי שנה נפתחים עשרות אלפי עסקים, קטנים וגדולים, וכתוצאה מכך התחרות בשוק העסקי גברה והפכה לקשה.
 כולנו יודעים שידע = כח ובעיקר כאשר מדובר בעסקים כל פיסת מידע רלוונטי ממוקד ועדכני יסייע לקידום ולמינוף העסק. הידע התחרותי הוא כח אסטרטגי ושימוש נכון במידע יכול להוביל להצלחה וליתרון על המתחרים.
המודיעין העסקי והתחרותי לעסקים משתמש באנשי מקצוע שתפקידם לאסוף לעבד ולנתח  את המידע, לאחר שסיננו את המידע שאינו רלוונטי. התחרות הקשה בשוק העסקי מחייבת את בעלי העסקים לשמור על ערנות ולבצע מעקב שוטף רצוף וקבוע אחר התמורות בשוק העסקי ואחר המתחרים. המודיעין העסקי צריך לספק למקבלי ההחלטות בארגון דיווחים שוטפים ויומיומיים על מנת שמקבלי ההחלטות יוכלו לנצל את המידע באפקטיביות וביעילות, רק כך יוכל הארגון לזכות ביתרון יחסי בשוק התחרותי הקשה.
איסוף המידע התחרותי יתמקד בסביבה החיצונית של העסק, השוק העסקי והתמורות שחלות בו, איתור חברות מתחרות ומעקב אחר דרכי הפעולה בה הן נוקטות, מוצרים או שירותים שהן מציעות למכירה, טכנולוגיות שבהן משתמשות וכו'.
המודיעין התחרותי יתמקד באיסוף מידע על הסביבה החיצונית של העסק, השוק העסקי והתמורות החלות בו, איתור חברות מתחרות ומעקב אחר דרכי פעולתן, מוצרים ושירותים שהן מציעות למכירה, טכנולוגיות חדישות המשמשות את המתחרות, לקוחות, ספקים, מחירים וכל דבר הקשור לפעילות העסקית של המתחרים בשוק העסקי.
כל פיסת מידע עשויה להיות חשובה אך חשוב מאד לסנן מתוך כל המידע שנאסף את המידע האיכותי, העדכני והממוקד, לעבד את הנתונים ולנתחם לפני העברתם למקבלי ההחלטות בארגון.

התחרות הקשה בשוק העסקי מחייבת כל אחד מבעלי העסקים להיות ערני. המידע התחרותי שנאסף יסונן וינותח על מנת להפיק מידע איכותי וממוקד שיסייע לעסק לצמוח ולהתקדם, "לגבור" על המתחרים באמצעות הכרת השוק העסקי, הכרת דרכי הפעולה של המתחרים, דפוסי התנהגותם, האסטרטגיות בהן פועלות החברות, מידע על מוצרים, תהליכי עבודה וכו'.
הכלים לאיסוף מידע עסקי ותחרותי
קיימות מספר דרכים נפוצות בהם ניתן להיעזר כאשר פועלים לאיסוף מידע עסקי ותחרותי.
בראש ובראשונה יש להבדיל בין שתי הדרכים העיקריות, איסוף מידע באופן עצמאי או העסקת מודיעין עסקי ותחרותי. העסקים הקטנים נוטים לחסוך בהוצאות ולאסוף מידע עסקי ותחרותי באופן עצמאי. עיקר פעולתם מתמקדת באיסוף מידע דרך האינטרנט. לעיתים, איסוף מידע על ידי אדם לא מיומן ומקצועי עלול להיות מבלבל מאד ולהכשיל. כמויות המידע ברשת האינטרנט עצומות, ואין צורך בכל המידע ועל כן יש לסנן את המידע, לנפות את כל המידע שאינו רלוונטי ואינו עדכני ובעיקר מידע שלא ישמש אותנו ולהתמקד במידע הרלוונטי בלבד. יש לבדוק אם המידע אמין עדכני ורלוונטי. מידע רב מפורסם כדי לטמון מלכודת למתחרים, שברב המקרים נופלים למלכודת זו.
אם אין ברירה, מומלץ להשתמש בכלים הפשוטים ביותר המבוססים על כלי מידענות.
מתמקדים בעיקר במידע  גלוי המעיד על אירועים שכבר אירעו ופורסמו, בין אם באופן גלוי ובין אם בארכיוני מידע בתשלום. איסוף מידע בדרך זו תקשה לייצר יתרון תחרותי ועל כן הפתרון הנוסף הינו להשתמש במודיעין אנושי שהוא יעיל יותר.
העסקים אשר משתמשים בשירותי המודיעין העסקי האנושי ללא ספק יזכו למידע איכותי יותר. למודיעין העסקי האנושי שיטות רבות ויעילות באמצעותן יקבלו בעלי העסקים מידע עסקי ותחרותי איכותי, ממוקד ועדכני שישמש תמונת מצב של ויעיל. יעיל יותר
המודיעין העסקי והתחרותי האנושי ברב המקרים בנוי ממערך של אנשי מקצוע מיומנים ונותן שירותים לעסקים. רב מנהלי העסקים מבינים כי אם הם מעוניינים במידע איכותי, עדכני, רלוונטי וממוקד יהיה עליהם לשכור את שרותיהם של אנשי המודיעין העסקי והתחרותי.
מחירם של השירותים הללו אינו זול אך ברב המקרים הוא שווה כל אגורה. מידע מודיעיני איכותי וממוקד שווה הרבה וברב המקרים מידע שכזה יסייע למנף ולקדם את העסק ולהשיג יתרון ניכר על היריבים. תפקידו של המודיעין התחרותי הוא לשקף את מצב השוק העסקי והחברות המתחרות בתחום הרלוונטי, וזאת על מנת להביא בפני הארגון תמונת מצב שלמה על היריבים העסקיים, דרכי פעולתם, הטכנולוגיות המשמשות אותם, האסטרטגיות השיווקיות שלהם, השווקים חדשים, המוצרים, המחירים, הפעולות מסחריות וכו'.
דוחות של המודיעין העסקי על חברות מתחרות יכלול מידע רב, החל מפרטים בסיסיים (שם חברה, מספר ח.פ, כתובת, מנהלים, בעלי מניות כתובות וכו') וכלה במידע משפטי, היסטוריה עסקית של החברה, התחייבויות כספיות, חובות, מידע על פשיטת רגל, כינוס נכסים, קו מוצרים של החברה, דרכי פעילות ועוד. אם יתבקש מידע נוסף הוא יחקר על פי בקשת מזמין העבודה. 

השימוש במודיעין התחרותי אמור לשקף תמונת מצב של ארגונים, לקוחות ומועמדים להתקשרות. ניתן לבקש מהמודיעין התחרותי גם מידע שיתמקד בפרטים רגישים יותר כגון ביצועים מקצועיים, מהימנות החברה, מצב כלכלי, מידע על אפשרות לחדור לארגון באמצעות עובדים המעבירים מידע למתחרים, מידע על לקוחות וכו', אך מומלץ לפעול ביושר ולשמור החוק ועל כללי האתיקה.



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה